Het is gezellig druk als ik me bij de servicebalie van de PLUS meld voor het interview met Dick van den Hoven, eigenaar van de PLUS in winkelcentrum Oostermeent. Getooid met ferme mondkap gaat eigenaar Dick van de Hoven me voor door de zaak. Het voert ons door ruime gangpaden strak gevulde schappen en het magazijn naar Dicks kantoor achterin de zaak. Onderweg wordt de medewerkster bij de Mona-toetjes nog even extra geïnstrueerd om wat lege omdozen te verwijderen en in het magazijn wordt ook tussen neus en lippen door de logistiek nog even bijgestuurd. Als ook het koffiezetapparaat nog even een zetje heeft gekregen, kunnen we aan ons vraaggesprek beginnen…

PLUS

Met “We zijn inderdaad deel van een franchiseorganisatie,” verklaart Dick het ‘Van den Hoven’ in de winkelnaam. “Met zo’n 260 winkels zijn we eigenaar van de PLUS-coöperatie. Wij hebben deze vestiging in 2017 overgenomen en vanaf toen heten we PLUS Van den Hoven. We hebben nog vier vestigingen – allemaal PLUS-zaken. Dat is een onderdeel van de afspraken die we binnen de coöperatie onderling hebben: je kunt er niet een Sparretje of een AH’tje bij hebben.
We onderscheiden ons door ook veel lokale producten in het assortiment te hebben: de vleeswaren van Alie en Nico Klein, kaas van het Huizer Kaasgilde, eieren van Vlaanderen , brood van Bakkerij Kruijmer. Het is onderdeel van het PLUS-concept. Uiteraard heb je niet in elke plaats het complete aanbod, maar we streven er wel naar. Daarnaast hebben we ook de eigen PLUS-huismerken. Niet G’woon, dat is van andere ketens. Kwalitatief doet ons huismerk niet onder voor de A-merken, maar het scheelt wel in prijs.
Ook onze medewerkers zijn lokaal geworven, die komen allemaal uit Huizen. Dat zie je toch wel eens anders bij de andere ketens.
Verder onderscheiden we ons – zeker hier in deze vernieuwde winkel – van andere supermarkten doordat we erg veel ruimte aan de klant bieden om lekker te kunnen winkelen door de ruime gangpaden. Verder zijn we zelfstandige ondernemers binnen de PLUS en kunnen we zelf bepaalde beslissingen nemen, snel schakelen en dat biedt ook voor de consument veel voordelen. Dat uit zich ook in een verhoogde klantvriendelijkheid en betrokkenheid van het personeel. Bij ons staat de klant écht centraal.”

Verbouwing

“We merkten de laatste tijd dat het gebouw toch wel wat gedateerd begon te worden. Het pand zag er op zich best nog wel goed uit, maar we moesten soms wel dertig tot  veertig lampen per week vervangen. Ook koelden we nog met een gas dat daar inmiddels niet meer voor gebruikt werd. Als er een koelunit defect raakte, dan kon die dus niet meer gerepareerd worden. Dat maakte dat we besloten hebben de zaak grondig te gaan verbouwen. Alle lampen zijn nu LED’s, alle koelunits zijn vervangen en gebruiken nu dat oude gas niet meer. We verwarmen de zaak met de warmte die bij het koelen wordt afvangen en dat we zo dus hergebruiken. We hebben zelfs geen aardgas meer nodig en we zijn nu dus een heel stuk energiezuiniger.
In maart 2020 hebben we de knoop doorgehakt om te gaan verbouwen. Maar dan kun je nog niet meteen aan het breken slaan, eerst gaan de tekeningen nog een keer of tien heen en weer. Dat we een lekkere ruime winkel wilden hebben met ruime paden waar je op je gemak kunt winkelen, dat vergde best wel wat aanpassing en planning. Klantonderzoeken wijzen allemaal uit dat klanten graag in een ruime winkel hun boodschappen doen en de reacties die we nu terug krijgen van de klanten is dan ook dat men er ontzettend blij mee is.
Het was wel een hele ingrijpende verbouwing, het pand is van boven tot beneden helemaal leeggehaald. We hadden ook nog een stukje willen aanbouwen, maar daar kregen we geen toestemming voor van de gemeente. Door de Corona-problematiek kregen we wel wat te maken met een wat langere bouwtijd, omdat de werklui niet te dicht op elkaar mochten werken. Normaal zouden we een dag of twaalf over die verbouwing hebben gedaan, nu zeventien, bijna achttien dagen. Maar verder is alles op zich verder voorspoedig verlopen. Om zoveel mogelijk ruimte te creëren hebben alles naar boven gehaald. Mijn kantoor zat voorheen beneden, nu dus boven. Ook daar is alles vernieuwd: nieuwe tegels, nieuwe toiletten… Het magazijn hebben we met de helft ingekrompen. Daardoor moeten we wel wat vaker bevoorraden, maar in principe hebben we nu een deel van de magazijnvoorraad gewoon in de winkel. Door de automatisering weten we vandaag de dag ook exact wat we aan voorraad in de winkel hebben liggen, iedere rol drop is ‘accounted for’…”

De Makerij en de concurrentie

“Waar we bijzonder trots op zijn is onze moderne keuken – De Makerij – die we nu midden in de winkel hebben. Daar maken we zelf pizza’s, belegde broodjes, pulled pork en chicken, gegrilde kippenpootjes, gehaktballen, alles wat je hartje begeert wordt daar vers klaargemaakt. Ideaal voor mensen die na hun werk nog even snel een goede maaltijd willen scoren. Daar zijn we momenteel hier in de omgeving toch wel redelijk uniek mee.
We zijn niet bang voor concurrentie: op de een of andere manier versterkt het elkaar zelfs. Als winkelcentrum draai je op de supermarkten. Je ziet hier ook relatief weinig leegstand, de ‘loop’ blijft er met PLUS en AH goed in zitten en daar profiteert de rest van mee. We zijn de afgelopen vier jaar behoorlijk in omzet gestegen. Ook bij de AH is dat het geval, dus die extra omzet hebben we niet van hen afgepakt. Doordat dit een levendig centrum is trekt dat de nodige extra bezoekers, het is hier gewoon prima winkelen met weinig lege etalages.”

Nieuwe trends in de supermarkt

“Eigen merken bestonden natuurlijk al langer. We zien de laatste tijd wel een hele sterke ontwikkeling naar zelfscan en vooral de e-commerce. Maar ook van de verse kant-en-klaar-maaltijden zien we dat die de laatste tijd sterk in opkomst zijn. Waar men vroeger iets uit blik of een pak tevoorschijn toverde, zien we nu een sterke neiging tot verbreding van het assortiment en vooral ook de kwaliteit van de verse producten waar de consument tegenwoordig om vraagt. We zijn dus nu begonnen met koken in de winkel, maar ik verwacht dat dat nog een veel grotere vlucht gaat nemen de komende jaren.
Nee, de corona heeft dat niet aangejaagd. Door de corona is er juist een beetje een rem op die ontwikkeling gekomen. Doordat men vaker thuis werkt gaat men ook vaker zelf koken. Maar de trend is onmiskenbaar en ik verwacht dat dat nog verder aan gaat trekken als de toestand weer ‘normaal’ is.
De vraag naar onze bezorgdienst is de afgelopen maanden verviervoudigd. We hebben nu twee wagens die zes dagen in de week volcontinue rondrijden in Huizen. Begin van de week doen ze zo’n zestig adressen op een dag en dat loopt op naar het einde van de week tot wel honderdtwintig per dag. Ze laden twaalf tot vijftien adressen per keer in de bus en zijn dan met een uur, anderhalf weer terug voor de volgende lading. De chauffeurs kennen Huizen inmiddels uiteraard op hun duimpje, dus dat gaat vlotjes.”

Winkelwagentjes

Nu met de corona hoeven mensen geen muntje meer in hun winkelwagentje te doen. Daardoor nemen veel mensen de karretjes mee naar huis of erger nog: ze dumpen ze gewoon ergens in de wijk. Daar word je toch helemaal flauw van. Zo’n winkelwagentje kost al vlug zo’n honderdvijftig euro. Vroeger namen ze ze overigens ook wel mee, hoor. We hebben ze wel gevonden waar de beugel er gewoon afgesloopt was voor die vijftig eurocent. Je vraagt je dan af wat die mensen bezielt. Bij AH kon je een plastic muntje krijgen, dus wat heeft dat dan nog voor ‘statiegeld-effect’ zou je zeggen. Ik heb dat nooit begrepen en wij doen daar dan ook niet aan mee.
Onze chauffeurs nemen ze vaak mee terug als ze ‘n karretje onderweg tegenkomen, maar soms slingeren ze zo’n ding gewoon in het water als ze er mee klaar zijn, zijn wij weer een karretje kwijt. Twee jaar geleden hebben we tweehonderd nieuwe karren gekocht en we zijn er nu al weer vijfendertig kwijt!”

Sponsoring

“Ook voor wat betreft de sponsoring zijn we lokaal bezig. Vandaar ook dat we s.v. Huizen ondersteunen. We doen dat vanuit onze lokale betrokkenheid: ook een aantal medewerkers hier voetbalt bij Huizen! Iedere vestiging van ons sponsort de lokale voetbalclub en dat is een bewuste keuze. We zijn geen lid van de businessclub. Dat is meer gericht op business-to-business en wij richten ons meer op de consumentenmarkt. Ook de wedstrijden bezoeken is er niet echt bij: voor ons is de zaterdag de drukste dag van de week, dus dan is het hier alle hands aan dek. Nee, daar heb ik helaas geen tijd voor.
Het is nu een beetje een rare tijd, natuurlijk voor wat betreft het onderhouden van de contacten, maar Huizen is daar redelijk actief in via de mail. Op zich vind ik dat prima, anders zou het me ook teveel tijd gaan kosten. We sponsoren ook de egelstichting en ook voor de voedselbank doen wel eens wat. Daarnaast sponsoren we ook wel lokale evenementen. Niet met gigantische bedragen, maar ook voor deze clubs moeten alle beetjes helpen. We kiezen wel bewust voornamelijk voor het sponsoren van teamsporten. Ik heb zelf bij Hoogland gespeeld, eerst op het veld, daarna in de zaal. Het veld bleek uiteraard ook niet te combineren met werken op de zaterdag. Maar ik ben tot mijn zesendertigste actief geweest – niet echt op hoog niveau, maar wel heel leuk. Vandaar ook die binding met het voetbal, natuurlijk…
We zijn ook heel happy hier in Huizen en zitten hier in een aantrekkelijk winkelcentrum. Dus wat wil je als ondernemer nog meer? Ja, dat Huizen een beetje hoger kan gaan voetballen, haha!”

Dick van den Hoven